fredag 4 maj 2012

Helsingborgspärlor





Ja, blogguppdateringarna blir glesare och glesare i takt med att vädret blir finare och finare ;-) Husrenovering, tentaplugg och tusen andra bestyr fyller dagarna. Hundarna njuter av solen och i helgen som var, tillbringade de större delen av dagarna ute. Det är underbart att ställa upp ytterdörren, så de kan gå in och ut som de vill. Solande staffar är lyckliga staffar! När de kommer in på kvällen med jordiga små tassar, ja då luktar de betong, grus, gräs och kogödsel i pälsen... ;-)





Lydnadsträningen har blivit lite lidande pga mattes tidsbrist, men en hel del bra agilitypass har vi hunnit med. Det känns som att vi hittat en bra uppvärmningsrutin (mååååånga språng är det som gäller) men starterna har jag lagt åt sidan tills vidare, pga hög risk för frustration och låsning hos lilla Hacke Hackspett. Kontaktfälten sitter, trots det långa vinteruppehållet. Däremot har han svårt att stanna i 2+2 på A-hindret, han kommer i för hög fart. Jag har testat att köra running contact på A-hindret några gånger, och han har inte hoppat av för tidigt. Men jag vet ju inte om han gör samma sak på tävling...




Slalom med skålbelöning fungerar super, och vi har en mycket hög successrate för tillfället. En detalj som dock uppkommit är att Baileys har fått för sig att ta ingången fel, när jag är på hans vänstra sida. Skumt. Bilderna från fotograferingen har kommit, och de är superfina. Nu måste jag bara bestämma mig för vilka jag vill ha.


Rapport om lydnadslägret med Jessica Svanljung kommer, kraftigt försenad! Det lilla vi tränat lydnad har gått jättebra - det fria följet känns faktiskt super gällande uthålligheten och positionen, däremot har jag fått lite problem i halterna. Grabben tänker alldeles för mycket framåt, så halterna får vi kampanja framöver. 




Tvåans fjärr känns tävlingsklar, jag har lagt en hel del klick på skiftet ligg - sitt, där han "hoppade" fram med rumpan i själva uppsittet på längre avstånd. Detta har jag inte sett på ett tag nu, så jag hoppas att de fina uppsitten är här för att stanna. Rutan har jag varit dålig på att träna, detta moment har varit isärplockat en tid och är inte tävlingsklart så som jag vill ha det. Någon tävlingsdebut i tvåan blir det inte förrän tidigast i juni, det blir alldeles för tight att klämma in en helg innan mina terminstentor. 






Jag har hittat en till Helsingborgspärla att promenera och springa i - Bruces Skog heter ett jättestort strövområde som donerades till kommunen av en rik farbror som testamenterade sin förmögenhet så att Helsingborg kunde iordningsställa en gammal jordsbruksmark till allmänhetens förfogande. 


Det finns 8 km ridstig, 4 km hundstig, hundträningsplats, motionsslingor från 5-10 km och otroligt vacker natur i form av ek- och bokskog samt gammalt jordbrukslandskap med stenmurar och gärdesgårdar. Denna vecka kom jag ihåg att packa ner kameran :-D






Igår innan jag åkte hem, hämtade jag vårens beställning av engelska Austin-rosor från Flora Linnea i Helsingborg, som vovvarna skall hjälpa mig att plantera idag. Humla har ju ett enormt specialintresse av jord och bajs. 
Vill man köpa fina rosor och inredning, besöka en underbar 1700-talsmiljö och därefter ta en härlig hundpromenad i Fredriksdals grönområde - ja då rekommenderar jag varmt ett besök på Flora Linnea :-D



Humla har i vanlig ordning, inte riktigt tid med fotografering... :-P




För att inte ta ut sig fullständigt får den spralliga ettåringen gå i snöre större delen av promenaderna.




Glada vovvar på promenad! 

















Har man missbrukat mattes förtroende och varit dum i slutet av promenaden får man åka och skämmas i bagaget på vägen hem...det händer Humla rätt ofta, av någon anledning ;-)





2 kommentarer:

  1. Ååå vad roligt att ni tränar agility! Vad KUL! Jag vill fortfarande gärna se en liten träningsfilm! ;)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt du skriver förresten, jag skrattar fortfarande åt bilden med humla i bakluckan!

    SvaraRadera